Spoorgoederenknoop Venlo

Doel

Het doel van dit project is het mogelijk maken van 740 meter lange goederentreinen op spoorgoederenknoop Venlo. De Europese Unie verplicht de mogelijkheid van 740 meter treinen. Dat biedt verschillende voordelen in efficiënte en vermindering van CO2-uitstoot. Het project is onderdeel van het landelijk plan 740 meter treinen van ProRail. Daarin ook andere GVC-knooppunten in zijn opgenomen (zie project 15). 

Samenwerkingspartners

ProRail is de actietrekker spoorgoederenknoopount Venlo. Het ministerie en EU dragen financieel bij. De gemeente Venlo en de provincie Limburg zijn belangrijke stakeholders . Zij leveren geen financiële bijdrage.

Aanpak

De partijen voeren nu verschillende onderzoeken uit om de mogelijkheden te onderzoeken om 740 meter goederentreinen in Venlo mogelijk te maken. Verschillende studies zijn afgerond. Zoals onderzoek naar de beste locatie voor de spanningssluis en de concrete mogelijkheden om 740 meter treinen af te handelen. Voordat we de implementatie van het project kunnen starten, moet onderzoek naar diverse issues worden afgerond. Op basis van deze studies kunnen partijen keuzes maken. 

De aanpak van de issues is ook belangrijk voor de gemeente Venlo omdat het emplacement in het centrum van Venlo ligt. De investeringen in het emplacement zijn belangrijk maar, zoals blijkt uit het realisatiepact van Venlo, zijn andere zaken, zoals het wooncomfort van omwonenden, ook een belangrijk onderdeel van de afwegingskaders. Waar wordt wel en waar wordt niet in geïnvesteerd door de gemeente en het Rijk? 

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland