Welke projecten vallen onder topcorridors?
Als overheden en bedrijven werken we samen aan het verbeteren van de ‘dikste’ logistieke corridors in Nederland. Dat maken we concreet in projecten op de corridors. De projecten zijn onderverdeeld in vier Pijlers: A, B, C en D;
- Toekomstbestendige verbindingen tussen de havens en het Europese achterland.
- (Inter)nationale multimodale bereikbaarheid knooppuntennetwerk
- Verduurzaming van de topcorridors
- State of the art-, digitale voorzieningen in de ketens
Bekijk de projectenkaart hier
Op de bovenstaande kaart zijn de locaties van de diverse projecten aangegeven. Pijler A richt zich op het verbeteren van multimodale verbindingen binnen de corridor. De projecten van Pijler A worden op de kaart weergegeven langs de belangrijkste verbindingen, waarbij vaarwegen, spoorwegen en autowegen worden verbeterd en multimodale oplossingen worden gestimuleerd. Pijler B focust op het optimaliseren van de knooppunten binnen de corridor. Dit zijn cruciale locaties waar verschillende goederenstromen en modaliteiten samenkomen, en waar in realisatiepacten wordt gewerkt aan onder andere de bereikbaarheid. Tot slot worden pijlers A en B ondersteund door projecten op het gebied van verduurzaming (C) en digitalisering (D). Door verduurzaming dragen de logistieke corridors bij aan een schone toekomst, terwijl digitalisering zorgt voor voorspelbaarheid van goederenstromen en betere monitoring en aansturing van processen.
Uitvoeringplannen Topcorridors 2025
De jaarlijkse uitvoeringsplannen voor beide MIRT-programma’s vloeien voort uit de ambities in de toekomstagenda’s 2030 en de gemaakte afspraken uit de jaarlijkse bestuurlijk overleggen MIRT voor de goederenvervoercorridors in november van elk jaar. De uitvoeringsplannen bevatten de jaarlijkse projecten van de samenwerkende partners. Dat op basis van de gemaakte investeringsafspraken. Deze projecten zijn opgenomen in een portfolio met vier pijlers. Deze passen bij de ambities uit de toekomstagenda’s.