Sluis Grave

Doel

Corridorpartijen stelden in 2020 dat onderzoek nodig is naar het vergroten van de robuustheid van de vaarwegen en de daaruit voortvloeiende acties. Eén van de mogelijke acties is om bij de renovatie of vervanging van stuw Grave de aanleg rekening te houden met een eventuele realisatie van een tweede sluiskolk. We willen deze in ieder geval niet onmogelijk maken. Wellicht zijn er ook kansen voor de combinatie van renovatie met de aanleg van een nieuwe sluiskolk. Een tweede sluiskolk houdt de wachttijden van de binnenvaartschepen laag.

Samenwerkingspartners

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en regionale partijen spelen een rol in dit project en de verschillende alternatieve oplossingen.

Aanpak:

In drie onderzoeken is gekeken naar de noodzaak van een tweede sluiskolk, de mogelijkheden van de inpassing van een tweede sluiskolk in relatie tot de stuw van Grave en de mogelijkheden om de aanleg van een tweede sluiskolk te combineren met de renovatie of vervanging van de stuw van Grave.  

De onderzoeken

  • Onderzoek naar de economische meerwaarde van een tweede sluiskolk bij Grave voor de 
  • Gehele Maascorridor. Een maatschappelijke kosten-baten analyse (januari 2022, Panteia).
  • Stuw- en sluiszencomplex Grave, schetsontwerp tweede sluiskolk (oktober 2022, Witteveen&Bos)
  • Sluis en Stuw Grave; onderzoek naar het combineren van opgaven (november 2022, Anteagroup).

Steeds groter beroep
Uit de onderzoeken blijkt dat er in de toekomst, gezien de huidige klimaatscenario’s, een steeds groter beroep wordt gedaan op de sluis van Grave als omvaarroute bij laagwater op de Waal. Hierdoor nemen de wachttijden exponentieel toe. Tegelijkertijd is de huidige ruimtelijke situatie zo complex en zijn de sluis en de stuw zo met elkaar verweven dat alleen het combineren van de realisatie van een tweede sluiskolk met de vervanging van de stuw ten Grave leidt tot de meest optimale inpassing. Echter, dit betekent nogal wat voor het proces van het project genaamd V&R stuw Grave. De komende tijd moet er door het ministerie een beslissing worden genomen over de realisatie van een tweede sluiskolk of de inpassing ervan in het proces van V&R stuw Grave.

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland