Optimalisatie wegtransport

Doel

Dit project heeft als doel het optimaliseren van het wegtransport op de corridors. De betrokken partijen onderzoeken in hoeverre het verschuiven van wegtransport van dag- naar daluren een effectieve manier is om congestie en de daarmee gepaard gaande kosten voor het bedrijfsleven en de maatschappij te verminderen.

Samenwerkingspartners

Havenbedrijf Rotterdam is actietrekker van het project Optimalisatie wegtransport. Andere partners zijn Vepco B.V. en de provincie Noord-Brabant en Zuid-Holland. 

Aanpak

We richten de aanpak op het ontwikkelen van een regiohub. De diepzeehaven is 24/7 geopend, maar de ontvangers van de goederen niet. Daarom is er een buffer of ontkoppelpunt nodig. Dat kan via een Regiohub.

Een Regiohub is een ontkoppelpunt waar je de lading vanuit de Rotterdamse haven tijdens de daluren (op de terminals en op de weg) tijdelijk naartoe brengt. Door de Regiohub strategisch te positioneren kun je effectief shuttelen tussen de haven en de Regiohub. Vervolgens kun je een optimaal moment kiezen voor het afleveren van de lading in de regio om de Regiohub heen. Ladingsstromen van het achterland naar de Rotterdamse haven kunnen ook gebruikmaken van de Regiohub. Om het volume op de Regiohub te maximaliseren, is een groot verzorgingsgebied noodzakelijk.

Om de werking van de Regiohubs te testen, zette Vepco B.V. een pilot op, de pilot Regiohub Moerdijk. Deze is bedoeld om vast te stellen of de businesscases van deze werkwijze voor vervoerders en hubexploitanten positief zijn. Als dit zo is, kan de pilot als showcase dienen voor andere partijen in de logistieke keten.

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland