Ligplaatsbinnenvaart

Ligplaatsbinnenvaart

Doel

Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat constateren dat in periodes van droogte problemen met laagwater ontstaan op de Waal. Binnenvaartschepen maken in periodes van droogte de keuze om via de Maascorridor te varen. Zo willen ze op het lage water op de Waal te vermijden. Dit zorgt weer voor andere problemen. De Maascorridor niet berekend op het gegroeide aantal binnenvaartschepen. Dit resulteert onder andere in een gebrek aan van geschikte ligplaatsen voor binnenvaartschepen. De doelstelling van dit project is het realiseren van ligplaatsen om zo de druk op deze waterwegen te verlichten.  

Samenwerkingspartners

De aanpak van ligplaatsen voor de binnenvaart is de taak van Rijkswaterstaat. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft financiële middelen beschikbaar gesteld en ook regionale corridorpartijen besteden aandacht aan de ligplaatsvoorzieningen.

Aanpak

Het project bestaat inhoudelijk uit onderzoek naar geschikte locaties, onderzoek naar het verbeteren en opwaarderen van bestaande locaties en realisatie van nieuwe locaties. Rijkswaterstaat koos voor de realisatie van zes spudpaallocaties op de Maas. Het gaat hierbij om de volgende locaties:

  • Asselt
  • Kanaal van Sint-Andries
  • Heusden
  • Grave boven
  • Grave beneden
  • Sambeek

Op iedere plaats kunnen straks twee schepen via spudpalen een ligplaats gebruiken.

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland