740 meter treinen, landelijk

Doel

Landen in de Europese Unie hebben afgesproken dat ze in de toekomst langere spoorgoederentreinen, tot 740 meter, willen inzetten. Het spoorgoederenvervoer kan duurzamer en efficiënter worden als we langere treinen gebruiken. Een langere goederentrein zorgt voor lagere vervoerskosten per vervoerde eenheid en maakt de verschuiving van vervoer over de weg naar het spoor makkelijker. Een goederentrein van 740 meter vervangt namelijk 56 vrachtwagens. Daarmee draagt goederenvervoer per spoor bij aan minder uitstoot van CO2 en zorgt het voor minder drukte op de weg. Prorail wil daarom het Nederlandse spoorwegennet geschikt maken voor afhandeling van 740 meter treinen. Het infrabedrijf investeert op ongeveer vijftien  locaties in langere rangeer- en afhandelsporen. 

Samenwerkingspartners

Prorail is verantwoordelijk voor uitvoering van dit project en werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail werkt in dit project verder samen met onder andere de gemeenten Tilburg en Venlo.

Aanpak

Het Rijk heeft een budget van negentig miljoen ter beschikking gesteld om een start te maken met de realisatie van een deel van de werkzaamheden voor het faciliteren van 740 meter treinen op belangrijke locaties op GVC Oost en Zuidoost. Dat zijn Moerdijk Lage Zwaluwe, Tilburg Goederen, Tilburg Industrie en Venlo. 
 
Hiervoor kunnen partijen op een aantal locaties investeren in de spoorinfrastructuur. Voor andere locaties kunnen ze voorstudies en dergelijke oppakken. Voor de GVC Oost en Zuidoost geldt dat we de afhandeling van 740 meter treinen op Moerdijk Lage Zwaluwe kunnen faciliteren. Dit is een apart project: 15. Voor Tilburg goederen, Tilburg industrie en Venlo worden voorstudies en verkenningen gemaakt. Deze voert ProRail uit.   

De verkenningen voor Tilburg goederen en Tilburg industrie zijn aparte studies. Venlo neemt het op in een integraal plan (zie project 16). Daarnaast is er ook een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd naar de noodzakelijke inframaatregelen om 740 meter treinen te faciliteren op de corridors Brabantroute en Bentheimroute. De mogelijkheden voor gebruik zijn hierin verkend, geprioriteerd en gefaseerd. Op basis van de resultaten van deze verkenningen plannen de betrokken partijen vervolgstappen.

Meer informatie
740 meter lange goederentreinen | ProRail (youtube.com)
90 miljoen euro voor 740 meter lange goederentreinen | ProRail

Corridorstudie: 
Tweedekamer (Eindrapportage corridorstudie 740 meter)

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland