740 meter treinen, Lage Zwaluwe

Doel

Landen in de Europese spraken af dat ze in de toekomst langere spoorgoederentreinen, tot 740 meter, willen inzetten. Het spoorgoederenvervoer wordt duurzamer en efficiënter als we langere treinen gebruiken. Prorail maakt daarom het Nederlandse spoorwegennet geschikt voor afhandeling van 740 meter treinen. Het infrabedrijf investeert op ongeveer vijftien locaties in langere rangeer- en afhandelsporen. 

De locatie Moerdijk Lage Zwaluwe is als eerste locatie van deze vijftien geselecteerd voor een investering. Dit omdat de kosten deels konden worden meegefinancieerd bij de upgrade van het spoorproject Moerdijk-Roosendaal. Het faciliteren van de afhandeling van 740 meter goederentreinen wordt gedaan op het emplacement Lage Zwaluwe. Vanuit daar kunnen de treinen van en naar Moerdijk waar de overslag plaatsvindt. De focus ligt op het verlengen van twee sporen op het spooremplacement bij Lage Zwaluwe om deze geschikt te maken voor 740 meter treinen. 

Samenwerkingspartners

Prorail is verantwoordelijk voor uitvoering van dit project. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt voor de financiering. Dit in het kader van het MIRT-programma GVC Oost en Zuidoost. Er is in totaal ruim 7 miljoen euro vrijgemaakt voor deze financiering. 

Aanpak

Er is een projectplan beschikbaar. Het spoor zou in 2026 of 2027 klaar moeten zijn voor de langere treinen. Maar door de stikstofproblematiek is deze planning naar achteren geschoven. 

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland