Knooppuntplan Tilburg

Doel 

De knooppuntenplannen zijn onderdeel van pijler 2: Multifunctionele Bovengemiddelde Knooppunten. Deze is gericht op het creëren van goede multimodale aansluitingen van strategische knooppunten op (inter)nationale netwerken. Belangrijke onderdelen van de doelstelling in de knooppuntplannen zijn: 

  • Het optimaal gebruik maken van bestaande logistieke capaciteit. 
  • Last mile-logistiek en overhevelen van vracht. 
  • Het slim inzetten van verschillende modaliteiten en ruimtegebruik. Daarbij is het juiste bedrijf op de juiste plaats het doel. 

Samenwerkingspartners 

Het Rijk, de Provincies, gemeenten, het bedrijfsleven en belangrijke stakeholders zijn betrokken bij de verschillende knooppuntplannen. De gemeente Tilburg trekt het knooppuntplan Tilburg.

Aanpak

In het knooppuntplan van Tilburg worden lokale opgaven en GVC-opgaven met elkaar verweven. Het knooppunt identificeert vijf gedeelde belangen: 

  1. Het bevorderen van multimodale bereikbaarheid. 
  2. Sturing: het juiste bedrijf op de juiste plek.
  3. Beter benutten van bestaande infrastructuur en ruimte. 
  4. Het slimmer opereren in de logistieke keten door samenwerking van vervoerders en verladers waardoor ‘leeg’ vervoeren zoveel mogelijk wordt voorkomen. 
  5. Tot slot: verduurzaming.  

De GVC-doelstellingen zijn vertaald naar lokale knooppuntplannen: 

  1. Stimuleren multimodale verbindingen en bereikbaarheid.
  2. Innovatie en digitalisering.
  3. Verduurzaming en circulariteit.
  4. Sturen op toekomstbestendige werklocaties.
  5. Samenwerking met GVC-partners.

Deze doelstellingen komen terug in de verschillende projecten waar het knooppunt mee bezig is. Zo draagt het knooppunt bij aan het stimuleren van multimodale verbindingen en bereikbaarheid door te investeren in verbreding van de A58, de Delta Rhine Corridor en de backbone van Gasunie en de verschillende renovaties van sluizen op het Wilhelminakanaal. 

Innovatie en digitalisering bereiken de partijen met projecten als Smart ports en het Werkpakket gebiedsgerichte aanpak smart mobility hart van Brabant. Verduurzaming vindt plaats door te investeren in het verbeteren van duurzame bedrijfsvoering in het mkb . Ook onderzoeken de partijen in hoeverre je havenfuncties kunt verduurzamen. Ook toekomstbestendige werklocaties zijn een belangrijk thema. Dit nemen de partijen in verschillende projecten mee. Tot slot zoeken ze in tal van projecten de samenwerking met het Rijk en de regio. 

De prioriteit ligt op projecten die belangrijk zijn voor alle GVC-partners: 

  1. Sluis II als cruciale enabler van de multimodale groei en toekomstige ontwikkeling van het bovengemiddeld knooppunt Tilburg. Hoewel geen formeel onderdeel van de goederenvervoercorridor is realisatie van dit project van groot belang voor de verdere ontwikkelkansen. 
  2. Optimalisatie Wilhelminakanaal tussen Sluis III – Loven. 
  3. Programma-aanpak revitalisering bedrijventerreinen (inclusief Trimodaal Loven)
  4. Clean energy-faciliteiten (inclusief walstroom en truckfaciliteiten).
  5. Digitalisering als leidraad naar de toekomst. 

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland