Knooppuntplan Rotterdam

Doel 

Dit Knooppuntplan Rotterdam is gericht op het creëren van goede multimodale aansluitingen van strategische knooppunten op (inter)nationale netwerken. Doelstellingen zijn onder andere: 

  • Het optimaal benutten van bestaande multimodale infrastructuur
  • Last mile-logistiek: het efficiënt afhandelen van de laatste fase van de levering. 
  • Het slim inzetten van verschillende modaliteitdiensten. 
  • De mogelijkheid tot het gebruik van duurzame brandstoffen en het realiseren van digitaliseringsprojecten.

Samenwerkingspartners 

Het Rijk, de Provincies, gemeenten, het bedrijfsleven en belangrijke stakeholders zoals de havenbedrijven zijn betrokken bij de verschillende knooppuntplannen. De Provincie Zuid-Holland is trekker van het Knooppuntplan Rotterdam.

Aanpak

Knooppuntplannen verschillen van elkaar omdat de knooppunten verschillen. Rotterdam wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een grote haven. Hierdoor vloeien de kansen en uitdagingen voort uit de aanwezigheid van de haven van Rotterdam. Hier spelen verschillende thema’s. Ten eerste heeft de haven te maken met een wachttijdenprobleem bij de diepzeeterminals. Door de drukte en de constante aanvoer van vracht lukt het de haven niet snel genoeg om de vracht naar de corridor te verplaatsen. Een van de projecten die dit probleem kan oplossen is het pilotproject Regiohub Moerdijk. Vracht kan hierdoor tijdens daluren, wanneer het niet naar distributiecentra of bestemmingslocaties verplaatst kan worden, naar de regiohub verplaatst worden. Deze is dan namelijk wel open. Dit zorgt voor twee voordelen: vrachtverplaatsing kan nu langer plaatsvinden waardoor wachttijden verminderen en er is minder sprake van congestie.

Een andere uitdaging is de vraag naar logistiek vastgoed. De ruimte is schaars in Nederland en dat is niet anders in Rotterdam. Partijen zoeken oplossingen om op de meest effectieve manier logistiek ruimtegebruik te organiseren. Zo onderzoeken ze bijvoorbeeld de mogelijkheden op zogeheten brownfields (bestaande terreinen).

Greenportlogistiek

Duurzaamheid in de greenportlogistiek is een ander relevant thema in de haven. Aangezien Nederland een grote exporteur is van verse goederen, is het van groot belang dat er in en rondom de haven faciliteiten zijn die een duurzame export van verse goederen mogelijk maken. Voedsel en andere bederfelijke producten vereisen koeling en moet je snel verplaatsen om de kwaliteit te behouden. Bovendien is het belangrijk dat de verplaatsing van deze goederen van weg naar andere modaliteiten verschuift, de modal shift. Dat is op zichzelf al een belangrijk thema voor de havenstad. De samenwerkingspartners zoeken daarom samenwerking met het Joint Corridors Off Road-plan van Zuid-Holland. Dat om verdere ketenintegratie te bevorderen.

Duurzaamheid speelt niet alleen een rol in de verslogistiek. Het Knooppuntplan Rotterdam zet ook in op het verduurzamen van de binnenvaart. Onder andere door het realiseren van Clean Energy Hubs met laadpunten voor de binnenvaart en truckparkingplaatsen. Tot slot zet het Knooppuntplan Rotterdam zich in op het leggen van verbindingen met de grotere infrastructurele projecten. Zo zetten ze in op het faciliteren van wegvervoer en de realisatie van buisleidinginfrastructuur (Project Delta Corridor).

De vier pijlers zijn:

  1. Digitaal en innovatief goederenvervoer (smart). 
  2. Betrouwbare- en veerkrachtige infrastructuur (smooth). 
  3. Duurzaam goederenvervoer (sustainable). 
  4. Multimodaal goederenvervoer (shift).

Belangrijke projecten op dit moment zijn onder meer reeferhubontwikkeling, vers per spoor, gebruikmaken van de modal shift-regeling en vervanging en renovatie. Reefers zijn containers met een koelsysteem voor temperatuurgevoelige goederen.

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland