Autonoom rijden en varen

Doel

GVC Zuid streeft op de lange termijn naar het gebruik van verregaand geautomatiseerd rijden en varen in de transportsector. Het doel van dit project is om vergaand/hoogwaardig geautomatiseerd transport te versnellen en samen te werken met lopende initiatieven. Daarbij ligt de nadruk op de corridorbenadering.

Samenwerkingspartners

Verschillende GVC Zuid-partijen werken in dit project samen. De trekkers van die project zijn de North Sea Port, het Havenbedrijf Rotterdam en het Havenbedrijf Amsterdam voor het thema autonoom varen. De Provincie Zeeland trekt het thema autonoom rijden.

Aanpak

Corridorpartners hebben samen aan dit doel gewerkt en hebben in 2023 een plan opgesteld om het gebruik vergaand geautomatiseerd transport te versnellen. De samenwerking voor 2024-2030 wordt georganiseerd in vier werkpakketten.

  • Werkpakket 1: Identificeren van meerwaarde, speelveld, en randvoorwaarden.
  • Werkpakket 2: Verkennen van marktdialoog en investeringsbereidheid.
  • Werkpakket 3: Coördinatie van leerdoelen en haalbaarheid voor lopende projecten.
  • Werkpakket 4: Standaardisatie en gemeenschappelijke kaders, startend in 2025.

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland