Inspiratiesessie digitalisering topcorridors: 'Wij kunnen veel van elkaar leren'

Deelnemers aan de goederenvervoercorridors lieten zich begin februari op het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht informeren over de mogelijkheden van digitalisering. Tijdens deze middag ontdekten ze hoe ze samen bij transport en logistiek nieuwe mogelijkheden kunnen creëren met federatief datadelen, AI en digitalisering. Celeste Muilwijk en Joeri van Mil waren deelnemers. 'De inspiratiesessie vormde een mooie basis om verder samen te werken.'

Muilwijk is Business Manager Port & Supply Chain Performance bij Port of Rotterdam. Vanuit die rol houdt zij zich bezig met het project Rail Connected. 'Dit project heeft als doel de informatievoorziening tussen vervoerders, spooroperators en terminals te stroomlijnen. Er vindt veel informatie-uitwisseling plaats tussen deze partijen en voorheen gebeurde dat voornamelijk telefonisch of via e-mail. Die handmatige handelingen willen we verminderen. Daarin hebben we al stappen gezet samen met Portbase, het Port Community System van de Rotterdamse Haven, zoals het voormelden van treinen. We zijn nu bezig met het digitaliseren van de treinsamenstelling om informatie digitaal uit te wisselen. Op die manier kun je zien hoe een goederentrein is samengesteld en waar de containers op de trein staan. Dit kun je vervolgens meenemen bij het laden en lossen van de treinen, wat veel efficiëntie en tijdwinst oplevert voor de spoorpartijen. Hierdoor verwachten we dat er minder fouten worden gevonden die hersteld moeten worden. De volgende stap binnen het programma wordt ook al aan gewerkt, namelijk het voor iedereen inzichtelijker maken waar de trein zich bevindt en of deze op tijd bij het emplacement en terminal aankomt.'

Regie pakken

Volgens Muilwijk worden de juiste stappen gezet in de digitalisering van de sector. 'Voorheen werden orders ingeklopt met de hand, werd er over en weer gemaild en laad- en loslijstjes werden in Excel gezet. Dat zie je tegenwoordig steeds minder. Vanuit Rotterdam proberen we samen met de marktpartijen en stakeholders het digitale spoor product te verbeteren.'

Een nutsvoorziening Van Mil is knooppuntregisseur voor Knooppunt Moerdijk. Vanuit die rol begeleidt hij de uitvoering van het realisatiepact. 'Voor veel projecten is digitalisering bijna een nutsvoorziening. In bijna alle projecten komt het terug. Zo zijn sommige realisatiepacten nu aan het kijken naar de mogelijkheden van een ligplaatsbezettingsvoorspeller, een project vanuit Topcorridors. Dat is ook het idee van de realisatiepacten: dat je niet alleen kijkt naar je eigen knooppunt, maar ook kijkt welke projecten zijn er op andere plaatsen en of je je daarbij aan kunt sluiten.'

Een ander project waar Van Mil zich mee bezighoudt, is de ontsluiting van de beschikbaarheidsgegevens van de parkeerplaatsen voor vrachtwagens. 'De uitdaging daar zit niet zozeer in de digitalisering. Zo heb je te maken met particuliere partijen, zoals wegrestaurants, en daar is een gelegenheid voor vrachtwagens om te parkeren. Dat is geen truckparking in de klassieke zin van het woord. Die locaties kunnen wel hun steentje bijdragen door het beschikbaar stellen van hun data over het aantal beschikbare plaatsen. In die zin moeten wij buiten de kaders kijken die we al kennen en de uitbaters van die locaties overtuigen om mee te gaan in onze plannen.'

Veel van elkaar leren

Digitalisering in de haven vindt Muilwijk een belangrijk onderwerp. De inspiratiesessie digitalisering was voor haar dan ook heel nuttig. 'Digitalisering gaat verder dan alleen het spoor; het speelt ook een cruciale rol in de binnenvaart en het wegvervoer. Ik vond het zeer interessant om te horen over de nieuwste ontwikkelingen, zoals de sessie over walstroom. Hierbij maken schepen gebruik van een aansluiting op het elektriciteitsnet van de wal, wat een belangrijk onderwerp is voor mijn collega’s die zich met walstroom bezighouden. Dankzij deze sessie heb ik de connectie kunnen leggen, zodat zij ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen.'
Rotterdam is volgens van Muilwijk niet de enige haven die zich met deze vraagstukken bezighoudt. Ook havens zoals Arnhem, Nijmegen en Tiel lopen tegen vergelijkbare uitdagingen aan. 'Dit heb ik ook met hen besproken. We kunnen veel van elkaar leren, bijvoorbeeld over hoe je digitaliseert of hoe je data van een walstroomkast kunt gebruiken. De inspiratiesessie was voor mij de ideale manier om heel gemakkelijk connecties te leggen. Van daaruit kunnen we verder samenwerken.'

Betaald parkeren als voorbeeld

De sessie over walstroom zette Van Mil aan het denken. 'Veel services, zoals aanbieders van walstroom, hebben een aparte app om hier gebruik van te maken. Het werkt, maar het kan allemaal een stuk soepeler. Neem de parkeerapps als voorbeeld. De manier hoe deze werken, daar wil je uiteindelijk naar toe. Dat het niet uitmaakt welke app je gebruikt. Al die apps beschikken over alle benodigde data om waar dan ook te kunnen parkeren. Of neem de laadapps voor het opladen van je elektrische auto. Alle aanbieders accepteren alle verschillende merken passen. In het programma GVC zijn we bezig met het bedenken van eigen dingen. Maar nu ik er zo hardop over nadenk: waarom kun je het systeem van betaald parkeren of het laden van de elektrische auto niet integreren voor het gebruikmaken van walstroom? Er zullen redenen voor zijn, maar we kunnen er wel van leren.'

Netwerken

De inspiratiesessie was voor Van Mil en Muilwijk een ideaal moment om te netwerken en ook voor Muilwijk interessant om verder in contact te komen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 'Het ministerie speelt een grote rol in de ontwikkeling van de spoorsector. Zij zijn degenen die onder andere subsidies verstrekken en hebben een groot aandeel in de MIRT-programma’s van de goederenvervoercorridors. Ik vind het heel belangrijk om te laten zien dat het havenbedrijf Rotterdam samen met de treinsector in Rotterdam bezig is met de digitale treinsamenstelling en ETA Trein. Dat betekent een grote efficiëntieslag voor de haven. Dat zorgt hopelijk weer voor een hogere modal shift op het spoor. In principe is iedereen die hiermee bezig is ook een eindgebruiker. Iedereen rijdt op de snelweg en ziet hoe druk het daar is. Iedereen heeft er baat bij als er minder containers via de weg worden vervoerd, maar over het spoor of via het water. Dankzij de stappen die wij in Rotterdam zetten, maken we dit mede mogelijk.'

  • Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
  • Logo North Sea Port
  • Logo Port of Amsterdam
  • Logo Port of Moerdijk
  • Logo Port of Rotterdam
  • Logo provincie Gelderland
  • Logo provincie Limburg
  • Logo provincie Noord Brabant
  • Logo provincie Noord-Holland
  • Logo provincie Zuid-Holland
  • Logo provincie Zeeland